dinsdag 25 maart 2014

Mirjam Mous
Hallo, Ik ben Idsart Dikkers van Goois lyceum. Voor school ben ik bezig met een Nederlands project. Voor het project moeten we een boek lezen. Ik heb voor het boek Password gekozen. We moeten daar een blog van maken.











Korte samenvatting
Het gaat over Mick en zijn vriend Jerro.  De vader van Jerro is heel rijk daarom heeft hij een privĂ© bewaker. Op een dag wordt Jerro bewusteloos gevonden. Hij wordt naar het ziekenhuis gebracht met een ambulance. Mick gaat zo snel mogelijk met de fiets naar het ziekenhuis, als hij daar aan komt is Jerro er niet. De volgende dag is Jerro wel in het ziekenhuis. Mick vindt dit allemaal maar raar en begrijpt er niets van. Hij gaat op onderzoek uit. Hij weet niet dat Jerro is gekidnapt en geboeid in een kamer van een onbekend huis zit hij wordt verzorgd door Nel.  Stefan woont samen met zijn moeder in een klein huis. Midden op de dag komt er een man binnen die tegen Stefan zegt dat hij nog een tweelingbroer heeft, die sprekend op hem lijkt, genaamd Jerro. Hij vraagt of Stefan 1 miljoen wil verdienen. Dan moet Stefan in het leven van Jerro stappen en net doen of hij Jerro is. Stefan en zijn moeder werken mee met de man omdat ze in de schulden zitten. Een paar dagen later gaat Mick, die het allemaal niet vertrouwt , verder zoeken en hij ziet Jerro. in een huis. Mick bevrijdt Jerro. De man die de ontvoering bedacht had en uitvoerde was verdwenen. De vader van Jerro vindt het niet erg dat Stefan en zijn moeder de ontvoerder hebben geholpen, hij helpt hen uit de schulden.
 
Het begin van het boek was  een beetje raar.  Jerro werd gekidnapt en hij was bij zijn eigen huis? Ik vind het wel een origineel verhaal want ik heb het nog nooit eerder zo'n boek gelezen en ik vind het ook een heel spannend boek.

De hoofdpersonen zijn:
  • Jerro, hij is ontvoerd zijn beste vriend is Mick en zijn tweeling broer is Stefan , zijn vader is de baas van een bedrijf dat computergames produceert
  • Mick , zijn beste vriend is Jerro voor Jerro op school kwamwerd Mick altijd geplaagd
  • Stefan woont samen met zijn moeder in een klein huis , ze hebben schulden en zijn tweeling broer is Jerro. Stefan en Jerro weten allebei niet dat ze een tweelingbroer hebben
de bijpersonen zijn:
  • Nel de moeder van Stefan, ze verzorgt Jerro als hij ontvoerd is.
  • De vader van Jerro, directeur van een grote gamebedrijf.
Ik leefde met het verhaal mee. Ik kon me niet voorstellen dat ik ontvoerd zou zijn.  Ik zit in een heel andere leefsituatie. De dialogen van Jerro en Mick zijn vertrouwelijk en vriendelijk omdat ze heel open zijn en ze heel normaal en begripvol tegen elkaar praten. Mirjam Mous heeft voor spanning gezorgd door dat Jerro ontvoerd was maar toch ook in zijn eigen huis verblijft. In eerste instantie begrijp je dat niet, is het heel wonderlijk. De boodschap  van het verhaal is dat je altijd je gevoel moet blijven volgen. Het verhaal is in een ik-perspectief geschreven, het wordt door drie verschillende mensen, Jerro, Mick en Stefan in het ik-perspectief verteld.


Ik geef het boek een 8 omdat het een heel spannend boek is en het is ook een geloofwaardig verhaal. Ik zal het andere kinderen van mijn leeftijd zeker aanraden.

 

Geen opmerkingen: